Als u in bovenstaande lettercombinaties de familienaam Bogerd kan herleiden, hebt u slechts één tak van de nakomelingen van Gijsbert in den Boogaertman, geboren rond 1540 in Schoonrewoerd.

Zijn zoon Theunis Gijsbertszn heeft op 10 december 1646 aan het gerechtshof verzocht de naam in den Boogaertman te mogen veranderen in Bogaert. Zoals ook geschiedde.

Ondanks deze officiëlle naamsverandering zijn de spelvormen van “Boaert” divers, veroorzaakt door het niet kunnen lezen en schrijven van zijn nakomelingen en door matig functionerende officiële instanties in die tijd.

Consequentie hiervan is dat binnen één gezin de kinderen soms verschillende achternamen kregen. In het dagelijks leven werd dit nauwelijks ervaren, maar in officiële documenten kwam dit wel boven water.

Genealogie

Gijsbert in den Boogaertman

Om een beeld te krijgen van de nakomelingen van Gijsbert in den Boogaertman uit Schoonrewoerd, ben ik bezig deze zoveel als mogelijk in beeld te brengen. Hiervoor ben ik een familiesite begonnen.

Op dit moment heb ik 21.000 aan hem gerelateerde personen waarvan directe nakomelingen 7416.

Hierin zijn meegenomen zijn nakomelingen in Nederland, Amerika en Canada.

U kunt zeggen, onmogelijk dat dit alle relaties en nakomelingen zijn van deze Gijsbert in den Boogaertman. Dan kan ik alleen maar zeggen dat u gelijk hebt.

Mijn zoektocht is zeker nog niet ten einde.

Uw (mogelijke) relatie met

(in den) Bo (o) g (a) (a) (e) r (d) (s) (t) (man)

Als u geboren bent in de regio Geldermalsen-Vianen-Gorinchem is de kans groot dat u ergens een raakvlak hebt met de familie Bogart, Bogaert, Bogerd, Bogert, Bogaard, Boogerd, enz.

Of in de directe relatie dan wel via bijvoorbeeld de families Bronkhorst, Brouwer, De Jong, Den Besten, Den Braber, Den Hartog, Middelkoop, Verrips of Vroeg(h)(e).

Mogelijk bent u een nakomeling van deze Gijsbert in den Boogaertman.

Mocht u bezig zijn met een zoektocht naar uw familie-genealogie of zomaar geïnteresseerd zijn in uw relatie met genoemde families, neem contact op met [email protected] en mogelijk kan ik u helpen.

De Historische Vereniging Leerdam geeft met haar site en andere activiteiten ons al een schitterend beeld over de historie van deze streek en een indruk van onze voorouders en hoe ze leefden.

Ik maak daarom graag gebruik van de mogelijkheid die deze historische vereniging mij biedt om u mogelijk te kunnen helpen bij uw zoektocht naar/interesse in uw familiegeschiedenis.

Met vriendelijke groet,

Nico Bogerd