Blijf op de hoogte van onze activiteiten!

Lezing
10-11-2021

Onderwerp: De Leerdamse glasfabrieken: glashelder van begin tot nu.
Door: Ton van Kooten

Deze lezing wordt verzorgd door de heer Ton van Kooten.

Ton is werkzaam bij O-I sinds 1987. Begonnen als jongste bediende in het magazijn en later als magazijnbeheerder. Sinds 2013 vervult Ton de functie van logistiek manager. Daarnaast heeft hij als zelfbenoemd archivaris van de fabriek  toegang tot veel archiefstukken die sinds de sluiting van de vestiging Schiedam naar Leerdam zijn gekomen.
Sommige van deze stukken zullen tijdens de lezing ook te zien zijn.
Als rasechte Leerdammer en  liefhebber van geschiedenis wil hij het verhaal van de Leerdamse glasfabrieken graag met u delen.

De in 1765 opgerichte glasfabriek kent een lange geschiedenis. Veel is er al over verteld en geschreven. Toch weten velen niet hoe het nou precies zit met al die fabrieken en hun eigenaren. Wie deed wat en wanneer? En wat maakten ze nou precies?

Met een levendige avondvullende presentatie krijgt u op een overzichtelijke manier te zien en horen hoe de fabriek zich in die al jaren heeft ontwikkeld. Vanaf de oprichting tot heden wordt u bijgepraat.

De presentatie is rijk geïllustreerd en voorzien van vele foto’s.

Ook de rol van de fabriek binnen de Leerdamse samenleving zal uitgebreid worden belicht.

In een paar uur maakt u een reis van 256 jaar door de tijd en weet u na afloop precies hoe alles in elkaar zit.

Wij zien u graag in  de Pub van Partycentrum Het Dak, Tiendweg 9, 4142 EG Leerdam.
(Ingang Het Dak)
Aanvang 20.00 uur.
Ook niet-leden zijn van harte welkom.
Houd u er rekening mee dat u bij de entree uw QR-code moet laten scannen.

U komt toch ook?!
Wij verzoeken u zich voor deze lezing aan te melden.
Dit kan via e-mail naar ablom@blomleerdam.nl.
En heeft u last van Corona gerelateerde klachten? Blijft u dan thuis.

Wilt u na afloop van deze lezing ook nog wat lezen over de Leerdamse glasfabrieken? Koop dan ons boek “Van Pilgram tot Jeekel”.