Blijf op de hoogte van onze activiteiten!

Lezing
11-09-2019
Onderwerp: Het getijdenboek van Maria van Gelre.
Door: Monique Hafkamp

We horen eerst het een en ander over het vervaardigen van manuscripten en miniatuurkunst in het algemeen. Hoe zit het met de ontwikkeling, waar en door wie werden ze vervaardigd?

Vervolgens komt de afkomst van Maria van Gelre en haar huwelijk met de hertog van Gelre aan bod.
Wie was zij? Wat was haar relatie met het vorstenhuis van Frankrijk?

Daarna krijgen we verschillende afbeeldingen uit het getijdenboek te zien.
Met ook verwijzingen naar het werk van de Gebroeders Van Limburg die voor de oom van Maria hebben gewerkt.

Kunsthistorica Monique Hafkamp heeft kunstgeschiedenis en Italiaans gestudeerd in Nijmegen, Rome en Florence.
Ze begeleidt culturele reizen naar diverse bestemmingen in Europa en geeft cursussen en lezingen over kunst en cultuur en kostuumgeschiedenis.
Martine verbindt graag de informatie over de ontwikkelingen in de beeldende kunst aan belangrijke historische gebeurtenissen. Op deze manier zien we hoe de kunst een deel is van de geschiedenis van de mens.

Wij zien u graag in gebouw Maranatha, J.A. Burgersstraat 1, 4141 EL Leerdam, aanvang 20.00 uur.
Toegang is gratis.
Ook niet-leden zijn van harte welkom.

Open Monumentendag
14-09-2019 t/m 15-09-2019

Ontdek de monumenten van Leerdam
In ieder geval zijn deze dagen te bekijken:

Museum Hofje van Mevrouw van Aerden
Op de plaats waar eerst het kasteel van Leerdam stond verrees in de jaren 1770-1772 een groot bouwwerk: het hofje van Mevrouw van Aerden. De stichteres was Maria Ponderius. Zij was de weduwe van Pieter van Aerden.
Het is nu een combinatie van hofje en museum. Ook is er in het hofje nog een trouwzaal.
Bekijk de unieke collectie 17e eeuwse schilderijen (afkomstig uit de woning van de stichteres) in de regentenkamer of maak een wandeling door de prachtige binnen- en buitentuin.
Zaterdag 14 en zondag 15 september. Op zondag is er alleen vrije toegang tot de tuin.

De Grote Kerk
Het waarschijnlijk oudste gebouw van de stad is deze laat gotische kruiskerk met een ingebouwde deels Romaanse toren.
Er is veel te zien: de preekstoel dateert uit het tweede kwart van de 17e eeuw en het orgel is een Bätz-orgel. Het Tien Gebodenbord is geschonken door Koning-Stadhouder Willem III. De oudste grafzerk die in de kerk te vinden is van de laatste Heer van Arkel. Hij overleed op 25 augustus 1428. Ook het bekijken waard zijn de predikantenborden. De eerste predikant was Joost de Jonge.
Tussen 11.30 en 12.00 uur kunt u luisteren naar het Christelijk Zederiks mannenkoor.
Ook is een expositie te zien van de Leerdamse kunstschilder Willem van Hoogdalem.
Zaterdag 14 september van 11.00 – 17.00 uur.

RK Maria Onbevlekt Ontvangen Kerk
Deze kerk is in 1929/1930 gebouwd als vervanging voor de te klein geworden kerk in de Nieuwstraat.
Het ontwerp is van de Benedictijner pater Dom Paul Bellot en de Nijmeegse architect H.C. van de Leur.
Van binnen zien we een uitbundig en kleurrijk interieur met invloeden van art deco.
De gekleurde glazen tegeltjes in de kerk zijn speciaal en eenmalig gemaakt door de Poolse arbeiders van de Leerdamse Glasfabriek. De kruiswegstaties aan de zijwanden stammen nog uit de oude kerk van 1855.
Tijdens het Open Monumenten weekend zullen er muzikale voorstellingen worden gegeven.
Zaterdag 14 september van 10.00 – 17.00 uur en zondag 15 september van 12.00 – 16.00 uur.

Pand 18 / Kerkstraat

In 1832 werd dit pand door de gemeente Leerdam aangekocht om te gaan dienen als stadhuis. Het eerdere stadhuis op de markt was in 1794 afgebroken. Samen met het herenhuis ernaast op Kerkstraat 16 (dat helaas is afgebroken) heeft het tot 1988 dienst gedaan als stadhuis. In 1991 kreeg het pand een museumfunctie onder de naam “Het Oude Raadhuis” en nu is er al weer een aantal jaren de dagbesteding van Syndion gevestigd, met een naaiatelier en winkel.
Op het dak bevindt zich een klokkentorentje dat afkomstig schijnt te zijn van het stadhuis op de Markt.
Zaterdag 14 september van 10.00 – 17.00 uur geopend met een doorlopende fotopresentatie van het oude stadhuis met o.a. foto’s van huwelijksvoltrekkingen. De foto’s zijn voor een groot deel afkomstig uit de Beeldbank van onze vereniging. Ook zijn er afbeeldingen te zien van het geschilderd behang dat in het verleden op de muur heeft gezeten en dat bij een verbouwing helaas is verdwenen.

Christelijk Gereformeerde Kerk
Dit kerkgebouw voor de Christelijk Gereformeerde Kerk is in 1916 gebouwd. Het is ontworpen door de bouwkundige W.H. Vielderman en gebouwd door de Leerdamse aannemer C.A. Boei.
Het pijporgel in de kerk is in 1931 gekocht van de Rooms-katholieke kerk uit Schiedam. Aan de linkerzijde is later een aanbouw verrezen.
Er is een fotopresentatie van de kerk vroeger en nu. Ook wordt gezorgd voor koffie/thee en wat lekkers.
Zaterdag 14 september van 10.00 – 15.00 uur.

Nederlands Gereformeerde Kerk
Bekijk deze kerk op Hoogstraat 80 onder het genot van een kopje koffie of thee. In de ontvangstruimte is glaskunst te bewonderen, maar ook tekeningen van Herman Heijenbrock.
Zaterdag 14 september 10.00 tot 16.00 uur.

Party van de Prins / Oude Hollandse Waterlinie
De Oude Hollandse Waterlinie organiseert op 15 september van 13.00 – 14.15 uur het Waterliniefestival “Party van de Prins”.

Thema-avond in de Bibliotheek Leerdam
17-10-2019