Blijf op de hoogte van onze activiteiten!

Lezing
13-11-2019
Onderwerp: Jan van der Heijden
Door: Gerard Koppers

Jan van der Heijden (1637-1712) was een bekend schilder/tekenaar, die ook getalenteerd uitvinder en organisator was.

Hij werd een gevierd stadsgezichtschilder, maar introduceerde 350 jaar geleden ook de openbare straatverlichting, waarmee Amsterdam de eerste lichtstad ter wereld werd.

Daarna wierp hij zich op de ontwikkeling van de brandspuit, die hij – samen met zijn broer Nicolaes – wist te vervolmaken. In zijn fabriek maakte hij ze zelf en ze werden verkocht tot in alle uithoeken van de wereld.

Ook Leerdam schafte er aan het einde van 17e eeuw twee aan en die hebben dik tweehonderd jaar dienst gedaan!

Daar bleef het niet bij; hij organiseerde de brandweer in Amsterdam en schreef het eerste echte brandweerboek ter wereld, dat hij zelf illustreerde. Hij wordt ook wel de ‘Leonardo da Vinci’ van het noorden genoemd.

Gerard Koppers is bekend als brandweerhistoricus, heeft zo’n 20 boeken en talloze artikelen over de brandweergeschiedenis geschreven en is verbonden aan het Nationaal Brandweer-documentatiecentrum. Met name rond de 300ste sterfdag van Jan van der Heijden in 2012 heeft hij veel onderzoek gedaan naar, geĆ«xposeerd en gepubliceerd over deze beroemdheid.

Wij zien u graag in gebouw Maranatha, J.A. Burgersstraat 1, 4141 EL Leerdam, aanvang 20.00 uur.
Toegang is gratis. Ook niet-leden zijn van harte welkom.