Vandaag verschenen: Begraven in Leerdam

18-12-2019

Vandaag is deel 18 in de Historische Reeks Leerdam verschenen: “Begraven in Leerdam, 122 jaar begraafinschrijvingen“.

Het eerste exemplaar is overhandigd aan ds. Ben Heijting, predikant van de Wijkgemeente Kerk aan de Linge van de Protestantse gemeente te Leerdam, die ook het voorwoord schreef.
Dit gebeurde op een toepasselijke locatie: bij de grafstenen in de Grote Kerk in Leerdam.

Samensteller Peter van Rooden moest helaas deze overhandiging missen, door files ontstaan als gevolg van het boerenprotest.
Maar zijn rol werd overgenomen door secretaris/penningmeester Harm Brinks.

Heeft u “Begraven in Leerdam” nog niet besteld, doe het snel, de oplage is beperkt. Bestellen kan via de winkel op onze website.
Heeft u al wel een exemplaar besteld? Dan heeft u inmiddels bericht gekregen over datum/tijd voor afhalen enz.

“Begraven in Leerdam” geeft een opsomming van alle Leerdammers die in de periode van 1698 tot en met 1820 in Leerdam begraven zijn. Daarnaast worden ook de graven in de Grote Kerk uitgebreid beschreven en bevat het boek een register op ingekomen akten van indemniteit, m.a.w. een overzicht van alle mensen die zich in Leerdam vestigden. Deze laatste bron behelst de periode van 1722 tot en met 1810. Verder is dit boek voorzien van foto`s en afbeeldingen van de Grote Kerk en alle grafstenen in deze kerk. Ook enkele portretten van voorname Leerdammers die in de bovenstaande periode begraven werden in Leerdam zijn afgebeeld.

De belangrijkste gegevens in dit boek komen uit een bron die nergens meer beschikbaar is voor het publiek. Als u geïnteresseerd bent in de begraafgegevens uit bovenstaande periode dan is dit boek zondermeer de enige manier om nog inzicht te krijgen in deze gegevens.

“Begraven in Leerdam, 122 jaar begraafinschrijvingen”, is voorzien van afbeeldingen, heeft een harde kaft en bevat ca. 300 pagina’s.

De prijs bedraagt € 22,50 voor leden van onze vereniging en € 27,50 voor niet-leden.